Насиље дефинишемо као сваки облик једанпут учињеног или поновљеног, вербалног или невербалног понашања које за последицу има стварно или потенцијално угрожавање здравља, развоја и достојанства деце/ученика.
Различити
облици насиља:
Физичко насиље -
стварно или потенцијално телесно
повређивање детета/ученика
Сексуално насиље -
укључивање деце у сексуалну активност
коју она не схватају и за коју нису развојно
дорасла.
Социјално насиље -
искључивање детета или деце из групе
Емоционално / психичко
насиље - тренутно или трајно угрожавање
психичког и емоционалног здравља детета
Eлектронско насиље - злоупотреба информационих технологија
(мобилни тел, интернет и др.)
Треба имати на уму да се различити облици насиља углавном јављају удружено, а
предложена подела може да послужи бољем разумевању разноврсности облика и начина
манифестовања насиља (нпр. физичко насиље је увек праћено емотивним/психичким
насиљем).
Злостављање и занемаривање обухватају велики број различитих понашања
којима се континуирано угрожава физички, психички и морални интегритет детета
(Посебни протокол, стр. 9).
Занемаривање у образовно-васпитним установама обухвата пропусте и нечињења
одраслих (запослених у установи, родитеља/старатеља и одговарајућих служби), у односу
на децу, чиме се онемогућава здрав развој детета. Испољава се у облику неадекватне
бриге и физичког, здравственог, емоционалног, образовног или васпитног занемаривање
детета.
У насиљу је најчешће присутна неравнотежа моћи која се препознаје у односима у
којима је неко СЛАБИЈИ, а неко ЈАЧИ (моћнији). Такви се односи јављају између вршњака,
девојчица и дечака, млађе и старије деце, појединца и групе, деце и наставника, деце и
родитеља и сл.
Деца одређених психо-физичких карактеристика и понашања често су у ситуацији
повећаног ризика, што може утицати на њихову већу изложеност насилном понашању
друге деце, али и одраслих.
Тим за заштиту деце од насиља - Важно је да у установи постоји свест свих запослених да Тим не може сам да реализује
договорене мере и активности. До резултата се долази само одговорношћу и учешћем
сваког појединца у стварању ненасилног и подстицајног окружења за живот и учење
детета.
Тиму је, због осетљивости и сложености проблема, неопходна стална подршка
и ангажованост директора, стручних и управних органа, свих запослених, родитеља и
локалне заједнице.
За активности које Тим планира и предлаже на нивоу установе, директор задужује и
остале чланове колектива, јер је неопходно да сви учествују у превенцији насиља.
Да би Тим могао да предлаже и планира различите активности у оквиру Програма заштите
деце од насиља, потребно је да сви запослени (одељењске старешине/васпитачи на
нивоу одељења и група, васпитачи/наставници и стручни сарадници на нивоу установе)
континуирано анализирају и прате ситуацију у погледу присуства и учесталости насиља.
Превентивне активности – шта све установа може да се уради да би се спречило и
смањило насиље и како установа прати ефекти превенције?
Мере интервенције – шта се предузима када се насиље догоди, које процедуре се
користе, како су подељене улоге и одговорности?
Информисање - треба да буде континуирано, заступљено на свим нивоима
и у свим фазама планирања и реализације активности. На који начин ће се
информације размењивати зависи од конкретних могућности установе и
капацитета запослених (састанци актива, родитељски састанци, разглас, панои,
новине, веб-страна установе и сл.).
Информисање има за циљ подизање нивоа обавештености свих интересних група
о насиљу, његовим облицима и присутности у датој установи, факторима који утичу на
појаву насиља и мерама које установа предузима у превенцији.
Превентивне активности обухватају:
·
стално стручно усавршавање;
· постављање релевантних васпитних циљева редовном наставом/ активностима у
вртићу и васпитним радом у домовима ученика;
· разноврсну понуду слободних и ваннаставних активности за структурирање
слободног времена ученика и деце;
· доношење правила понашања и њихову доследну примену и формирање заштитне
мреже;
· различите програме помоћи деци и ученицима у развијању просоцијалних
животних вештина или превазилажењу школског неуспеха;
· активно учешће деце/ученика (партиципацију) у планирању и реализацији
превентивних активности;
· сарадњу са другим институцијама са циљем раног идентификовања проблема,
потенцијалних поремећаја у понашању и других ризика за појаву насиља и
правовремене помоћи;
· сарадњу са родитељима и локалном заједницом са циљем ангажовања свих
стручних и институционалних капацитета за превенцију насиља и заштиту деце
(форуми родитеља, саветовање, заједничке акције);
· активирање школског и рекреативног спорта и стављање спортских капацитета
установа у функцију здравља све деце/ученика у локалној заједници покретањем
спортских и рекреативних манифестација и такмичења, игара без граница, фер-
плеј турнира и сл.);
· покретање иницијативе у локалној заједници за измене закона или њихово
доследно спровођење како би се смањили негативни утицаји и ризици у окружењу,
на пример: измештање кафића и кладионица из непосредног окружења установе;
· поштовање уредбе о забрани продаје алкохола, дувана, пиротехничких средстава
и психоактивних супстанци малолетним особама и сл.
Активно учешће деце - партиципација
Да би се остварили прави ефекти превентивних активности, неопходно је да деца/ученици буду
активно укључени у свим фазама превенције, од планирања до реализације и вредновања резултата.
Деци је за активно укључивање неопходна подршка одраслих у непосредном, свакодневном раду, али
и организовањем посебних обука. Када су млађа деца/ученици у питању, пресудна је
улога одељењског старешине/васпитача, који усмерава развој заједнице вршњака.
За ученике старијих
разреда основне школе и ученике средње школе, значајну улогу има ученички парламент.
Поред тога,
у установи може да се оформи и вршњачки тим чије ће активности бити усмерене на пружање помоћи
у заштити од насиља и промоцију ненасилне комуникације.
Тим за заштиту деце од насиља треба да
пружа помоћ и подржава рад вршњачког тима, ученичког парламента и других облика партиципације
деце/ученика.
Неки облици рада са децом/ученицима који у овој области делују подстицајно и мотивишу
активно укључивање на свим узрастима су:
• радионице, дискусионе групе, трибине;
• посећивање и организовање позоришних представа, хепенинга, перформанса, изложби;
• конкурси и ревије стваралаштва (цртежи, постери, плакати, стрипови, фотографије,
карикатуре);
• спортски, културни и други сусрети
Интервенција
За ефикасну интервенцију у оквиру саме установе неопходно је успоставити тзв.
унутрашњу заштитну мрежу. То подразумева дефинисање улога и одговорности свих
запослених и деце у установи у оквиру прописаних корака. Установа треба да одреди ко,
када и на који начин интервенише и делује у различитим ситуацијама насиља.
УЛОГЕ И ОДГОВОРНОСТИ –
ко шта ради када постоји сумња на насиље или се насиље догоди
ДЕЖУРНИ НАСТАВНИК/ВАСПИТАЧ
-дежура у складу са распоредом;
-уочава и пријављује случај;
-покреће процес заштите детета (реагује одмах у случају насилног понашања, користећи неку
од стратегија;
-обавештава одељењског старешину/васпитача о случају;
-евидентира случај;
-сарађује са Тимом за заштиту деце од насиља.
ОДЕЉЕЊСКИ СТАРЕШИНА/ВАСПИТАЧ
-уочава случајеве насилног понашања и реагује одмах;
-учествује у процесу заштите деце;
-разговара са учесницима насиља;
-информише родитеље и сарађује са њима;
-по потреби, сарађује са Тимом за заштиту деце од насиља;
-прати ефекте предузетих мера;
-евидентира случај и води документацију;
-по потреби, комуницира са релевантним установама.
ТИМ, ПСИХОЛОГ, ПЕДАГОГ
-уочава случајеве насилног понашања;
-покреће процес заштите детета, реагује одмах;
-обавештава одељењског старешину и сарађује са њим;
-по потреби, разговара са родитељима;
-пружа помоћ и подршку деци/ученицима, наставницима;
-разматра случај (2. и 3. ниво) и осмишљава мере заштите;
-обавља консултације, предлаже заштитне мере, прати ефекте предизетих мера;
-по потреби, сарађује са другим установама;
-евидентира случај.
ПОМОЋНО-ТЕХНИЧКО ОСОБЉЕ
-дежура по распореду;
-прекида насиље;
-уочава и пријављује случајеве насилног понашања.
УЧЕНИЦИ, ДЕЦА
-уочавају случајеве насилног понашања;
-траже помоћ одраслих;
-пријављују одељењском старешини/васпитачу;
-за теже случајеве консултују чланове школског Тима;
-учествујеуу мерама заштите.
Aко установа има сазнања или сумњу о тежим облике насиља, и да се
насиље над дететом/учеником дешава ван установе (у породици или окружењу) или од
стране одрасле особе, обавезно укључује друге институције (МУП, центар за социјални рад,
здравствене службе). Само повезивање свих система у заштити детета омогућава ефикасно
решавање проблема и ублажавање последица. У овим случајевима говоримо о деловању
спољашње заштитне мреже.
За функционисање заштитних мрежа потребно је дефинисати механизме за
обезбеђивање и праћење квалитета сарадње у оквиру унутрашње и спољашње заштитне
мреже и предузимање мера за превазилажење могућих застоја (редовни састанци,
заједничке акције, извештавање, анализе и сл.).
Најчешћи облици насиља су условно сврстани на три нивоа.
За решавање свих облика насиља које чине одрасли над децом неопходно је
укључивање Тима, директора установе и/или других надлежних институција.
Нема коментара:
Постави коментар